Návod, co dělat, když zjistím, že jsem těhotná?

Těhotenství může a nemusí být plánované, nicméně v každém případě s tím musíte něco dělat. Pokud jste poprvé těhotná a žádné zkušenosti ohledně těhotenství a rodičovství nemáte, může se dostavit pocit úzkosti a milion otázek. Ale nepanikařte. Zvládly to všechny ženy před vámi a není jediný důvod, proč byste to neměla zvládnout také. Pojďte se podívat, co dělat ve chvíli, kdy zjistíte, že jste těhotná.

Kdy se objeví první příznaky v těhotenství

Ještě než se podíváme na to, co dělat poté, vrátíme se ještě o chvíli vpřed. Možná máte zatím pouze podezření a zajímá vás, kdy se objeví první příznaky těhotenství. První lehké příznaky těhotenství můžete objevit již po 14 dnech od oplodnění. Těhotenský test vám v tuto chvíli může klidně ukázat pouze jednu čárku. Je tomu tak proto, že vám ještě nevynechala menstruace, což je jedna z hlavních příčin, proč se v moči objeví hormon hCC.

První příznaky těhotenství po oplodnění

Mnoho žen nemusí příznaky zaznamenat, protože, že si je zamění s premenstruačním syndromem. Jak jsme uvedli výše, první příznaky můžete zaznamenat dva týdny po oplodnění, což je také na půl cesty k menstruaci. Tomu nepomáhá ani fakt, že jsou první příznaky těhotenství velmi lehce zaměnitelné s PMS. Mezi první příznaky těhotenství patří:

  • citlivá prsa,
  • výkyvy nálad,
  • bolesti a křeče břicha,
  • nevolnosti,
  • únava,
  • špinění,
  • přecitlivělost na pachy,
  • častá potřeba močení.

První návštěva gynekologa v těhotenství

Návštěva lékaře většinou napadne spoustu budoucích maminek jako první. Ať už kvůli potvrzení těhotenství či dalších informací. Pokud ale za sebou již máte pozitivní těhotenský test, nelekněte se, pokud vás gynekolog objedná klidně až za 2-3 týdny po vynechání menstruace. Pokud nemáte žádné potíže, není důvod, abyste chodila dřív, jelikož do té doby na ultrazvuku zřejmě nic neuvidíte. 

Samozřejmě pokud víte, že máte jakékoliv zdravotní potíže, onemocnění či náročnou pracovní náplň, není dobré návštěvu lékaře odkládat. Maximální doba, do které byste se měla poprvé po zjištění těhotenství dostavit k lékaři je 12 týdnů.

Jak říct, že jsem těhotná

Jako další krok by měl být oznámen těhotenství partnerovi, manželovi. Samozřejmě celá věc a reakce záleží na tom, zda-li jste miminko plánovali či nikoliv. Nicméně i když jste miminko plánovali, neděste se, pokud nebude partnerova reakce jak z amerického firmu. Stejně jako pro vás, je to i pro něj velká zodpovědnost a každý muž potřebuje prostor se s tím vyrovnat. Jak těhotenství oznámíte je jen na vás. Můžete použít fotku z ultrazvuku nebo baby bodýčko. Ať už zvolíte jakoukoliv cestu, měla byste však celou věc naplánovat a s tím i prostor na diskuzi či případné dotazy.

Ostatním lidem doporučujeme těhotenství oznámit až po zakončení 12. týdnu.

Zdravý životní styl v těhotenství

To, že končíte s alkoholem a cigaretami by pro vás mělo být v případě, že jste těhotná samozřejmé. Stejně s tím byste měla omezit i přísun kofeinu. Do jídelníčku byste měla zařadit kyselinu listovou, železo a vápník. Samozřejmě vždy se dá vše získat z jídla, nicméně v těhotenství vás mohou trápit nevolnosti, tudíž můžete potřebné vitamíny doplňovat z tabletek.

Měla byste pomalu ale jistě začít myslet na to, že už nejste zodpovědná pouze za sebe a svoje zdraví ale také za zdraví miminka. Vše co do sebe dostanete bude mít vliv i na miminko – tedy jak to špatné, tak to dobré. Zkuste se tedy zaměřit na zvýšení přísunu ovoce a zeleniny a snažte se konzumovat hlavně kvalitní a nutričně hodnotné potraviny.

Sex v těhotenství je pro některé matky tabu, což je škoda. Pravidelné milostné hrátky, třeba i s pomocí erotických pomůcek, nejsou během těhotenství něčím zakázaným. Naopak – v rámci zmírnění stresových situací je tato aktivita v rozumné míře doporučována.

Pohyb v těhotenství

Samozřejmě pokud nejste právě cvičící typ, nikdo od vás v těhotenství neočekává, že byste měla být. Na druhou stranu, pokud jste zvyklá cvičit, není důvod kvůli těhotenství skončit. Při zátěži se však zbytečně nepřepínejte a buďte na sebe opatrná. Pokud na cvičení nejste, snažte se alespoň chodit ven na čerstvý vzduch.

Mohlo by vás zajímat