Podle čeho vybírat nové jízdní kolo

jak vybrat kolo

Pokud máte rádi cyklistiku, možná uvažujete o pořízení nového jízdního kola. Ale jak si vybrat to pravé, které vám bude vyhovovat nejen podle vzhledu, ale i podle výkonu, pohodlí a bezpečnosti? Na co se zaměřit při výběru kola a jaké jsou hlavní typy a kategorie kol na trhu? V tomto článku se vám pokusíme poradit, podle čeho vybrat nové jízdní kolo, které vám přinese spoustu zábavy a radosti z jízdy.

Typ kola – jak často a kam budete jezdit 

Prvním krokem při výběru kola je určit si, jak často a kam budete jezdit. Chcete jezdit jen občas po městě nebo na kratší výlety? Pak by vám mohlo stačit jednoduché městské kolo s pohodlným sedlem a řídítky. 

Chcete jezdit pravidelně na delší trasy po silnicích nebo zpevněných stezkách? Pak byste měli zvolit krosové nebo trekingové kolo s odpruženou vidlicí a rychlejšími převody. Chcete jezdit v terénu po nerovnostech, kamenech nebo kořenech? Pak byste měli sáhnout po horském kole s hrubými plášti a odpružením. 

Pokud máte rychlou jízdu a adrenalin, tak je přímo pro vás silniční kolo s tenkými plášti a agresivním posedem. Dále je tu gravel, což je takový hybrid mezi silničkou a trekovým kolem do terénu. Říká se mu i štěrkolet, na první pohled vypadá jako silnička, ale díky širším plášťům si můžete užít rychlejší jízdu na nezpevněných štěrkových a polních cestách.

Samostatnou kapitolou jsou pak elektrokola. Dnes už jsou k dostání elektrokola v podstatě všech typů. Na trhu jsou jak horská a treková elektrokola, městská elektrokola, tak elektro silničky.

Jak zvolit správnou velikost kola respektive rámu

Při výběru kola je nutné určit správnou velikost kola. Velikost kola ovlivňuje komfort, stabilitu a efektivitu jízdy. Pokud je kolo příliš malé nebo velké, může to způsobit bolest zad, krku nebo kolene. Správnou velikost kola zvolíte tak, že se na něj posadíte a zkontrolujete si následující:

  • Vaše nohy by měly být mírně ohnuté v kolenou, když šlapete do pedálů.
  • Když držíte řídítka, tak by paže neměly být příliš natažené ani pokrčené.
  • Tělo musí být v pohodlném úhlu, ani příliš vzpřímené ani předkloněné.
  • Hlava ve stejné rovině jako vaše ramena, ani příliš vystrčená či zakloněná.

Velikost kola se obvykle udává podle velikosti rámu, která se může lišit podle typu a značky kola. Proto je dobré si vyzkoušet více modelů a poradit se s odborníkem ve specializované prodejně kol.

Z čeho bývá nejčastěji vyroben rám kola

Při výběru kola se koukejte také na materiál rámu. Materiál rámu ovlivňuje hmotnost, pevnost a tuhost kola. Obecně platí, že čím lehčí je rám, tím lepší jsou jeho jízdní vlastnosti, ale také tím vyšší je jeho cena. Na trhu se nejčastěji setkáte s následujícími materiály.

Hliník 

Hliníkové rámy jsou lehké, odolné a cenově dostupné. Jsou vhodné pro většinu typů jízdy, zejména pro krosová, trekingová a horská kola.

Uhlíková vlákna neboli karbon

Uhlíková vlákna jsou spíše známá pod označením karbon. Karbon je velmi lehký, tuhý a poskytuje vynikající přenos síly. Karbonové rámy jsou vhodné pro závodní a sportovní jízdu, zejména pro silniční a horská kola. Jsou ale také velmi drahé a náchylné k poškození při nárazech.

Ocel

Ocelové rámy jsou těžší, ale také pevnější a pružnější než hliníkové nebo karbonové. Jsou vhodné pro pohodlnou a klidnou jízdu, zejména pro městská a cestovní kola. Jsou také cenově dostupnější a odolnější vůči poškození.

Zdroj:https://pixabay.com/

Věnujte pozornost brzdám na kolo

Brzdy jsou zásadní součástí kola, která zajišťuje vaši bezpečnost a kontrolu nad rychlostí, proto je nutné jim při výběru kola věnovat značnou pozornost. Na trhu se nejčastěji setkáte s těmito typy brzd:

  • Kotoučové brzdy: Kotoučové brzdy fungují tak, že stlačují brzdový kotouč na kole. Poskytují vysoký výkon při brzdění, zejména v deštivém nebo blátivém počasí. Jsou ale také těžší, dražší a složitější na údržbu než jiné typy brzd. Jsou vhodné zejména pro horská či krosová kola, ale nyní se jimi osazují také silniční kola.
  • V-brzdy: V-brzdy fungují tak, že stlačují brzdové destičky na ráfek kola. Poskytují dobrý výkon při brzdění, ale mohou být ovlivněny vlhkostí nebo nečistotami na ráfku. Jsou lehké, levné a jednoduché na údržbu. Jsou vhodné pro městská, krosová a trekingová kola.
  • Ráfkové brzdy: Ráfkové brzdy fungují stejně jako V-brzdy, ale jsou umístěny uvnitř ráfku kola. Poskytují nižší výkon při brzdění, ale jsou esteticky hezké a chráněny před poškozením. Jsou vhodné pro silniční a městská kola.

Výběr nového jízdního kola není jednoduchý úkol,tak doufáme, že jsem vám, alespoň trochu ulehčili rozhodování. Nezapomeňte si také vyzkoušet různé modely a poradit se s odborníkem, který vám pomůže najít to pravé kolo pro vás. Ať už si vyberete jakékoliv kolo, přejeme vám spoustu zábavy a radosti z jízdy!

Mohlo by vás zajímat